Direktlänk till inlägg 4 juli 2007

Inledning till Blogg

Av Myggan - 4 juli 2007 13:14

Jag har haft den stora turen att hamna i en bra organisation. (Eftersom jag inte känner till alla socialtjänster i Sverige tänker jag inte yttra mig om dessa.) Under tiden på socialhögskolan pratades det en hel del om allt man skulle vilja arbeta med. De tankebanor som de flesta gick i var att man inte under några omständigheter ville arbete inom socialtjänsten. Det ses som ett otacksamt arbete med för hög arbetsbelastning.  Det är i många lägen ett otacksamt arbete, man får mycket skäll och kritik för det arbete som man utför och som man i många fall inte kan råda över eftersom vi arbetar utifrån lagar och förordningar. Samtidigt är det även ett OTROLIGT givande arbete när man får möta människor i svårigheter och lyckas hjälpa dem att hitta sin lösningar.  Eftersom jag genom mitt arbete har sträng sekretess och detta visar sig ofta i media kan jag inte gå in på speciella ärenden. Det jag kan göra är att berätta om mina upplevelser av vissa ärenden och mitt arbete utan att för den sakens skull röja någons identitet. Som jag upplever det är det ett stort problem att man som socialsekreterare vid intervjuer inte kan gå in i specifika ärenden. Sekretess är en NÖDVÄNDIGHET, det ifrågasätter jag inte. Det framstår dock som komplicerat och irriterande för den som inte känner till ärendet och i vissa fall kan journalister framställa händelseförloppet i ett visst ärende som de vill, utifrån de fakta de kunnat ta fram genom enskilda individer. Oftast är det dessutom information som kommer från människor som varit inblandade i ärendena på ett personligt plan. Det är deras upplevelser vi ser och hör, det är viktigt att inte glömma det då upplevelser är subjektiva och inte alltid baserat på det faktiska händelseförloppet. Med det inte sagt att allt som framkommit om socialtjänsten den senaste tiden är felaktigt. Det är människor som arbetar med människor och vi är inte felfria någon av oss. (Ja om vi nu bortser från mig förstås). Det finns bra socialsekreterare och det finns dåliga.  Precis som i allt förekommande arbete. När det gäller arbete med människor är det extra viktigt och blir särskilt kännbart om någon inte har förmågan till respekt och empati. Dessa egenskaper är en ABSOLUT nödvändig förmåga för en socialsekreterare. Det är inte i alla lägen som vi som socialsekreterare kan vara till någon hjälp. Det är otroligt frustrerande och skapar mycket irritation hos en själv liksom hos den som söker hjälp. I de fallen är min förhoppning att de som varit i kontakt med mig och socialtjänsten ändå kan känna att jag gjort vad jag kunnat och respekterat den situation de befinner sig i. Med dessa ord lämnar jag er för denna gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Myggan - 2 augusti 2007 16:21

Hej Tråkigt att du har en sådan dålig erfarenhet av socialtjänsten. Det låter märkligt att du fått vänta i tre månader på ett svar på din ansökan. Enligt lag ska ansökan om ekonomiskt bistånd handläggas skyndsamt och det kan man ju inte anse att tre ...

Av Myggan - 31 juli 2007 08:48

Det händer att klienter hamnar i märkliga och omöjliga situationer vid kontakt med myndigheter, s.k. Moment 22. Ibland är det för att myndigheter inte har något fungerande samarbete mellan sig och därför skjutsas klineterna fram och tillbaka, utan at...

Av Myggan - 25 juli 2007 13:28

Squill.se. är en gratistjänst på Internet som ger barn och ungdomar råd och rekommendationer om det alias som de chattar med.  (se länk.) Squill sajten är en sajt som är skapad av BRIS för att de tillsammans med dig vill skapa ett säkrare och roligar...

Av Myggan - 18 juli 2007 16:03

Hämtat från www.spelinstitutet.se  VarningssignalerSpela är roligt – till en viss gräns. Gå inte över den! Varningssignaler: Du spelar för mer pengar än du från början tänkt.Du tappar tidsuppfattningen när du spelar och upptäcker att det gått f...

Av Myggan - 17 juli 2007 15:23

Angående försäkringskassans hantering av sjukskrivningar  Blir väldigt frustrerad när jag kommer i kontakt med Försäkringskassan. Vi tar emot många samtal från människor där försäkringskassan inte godkänner deras sjukintyg eller som i väntan på beslu...

Ovido - Quiz & Flashcards